Skip to main content
Národný projekt Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku

Komunikácia s aktérmi na trhu v oblasti inovatívnych riešení

V rámci Všeobecnej metodiky verejného obstarávania inovatívnych riešení, v školeniach, projektovom časopise, ako aj jednotlivých článkoch publikovaných na našom webe, sme vždy vyzdvihovali ako základnú esenciu v prostredí inovatívneho obstarávania, komunikáciu s podnikateľskými subjektmi.

Začatie takejto komunikácie, resp. spolupráce nie je tak zložité, ako sa na prvý pohľad môže javiť. Prvý krok k získaniu ponuky od inovátorov je jednoduchý, spolupracovať s nimi. Týmto až príliš jednoduchým prístupom sa riešia dva problémy:

  • nedostatočná informovanosť podnikov o verejných zákazkách
  • a nedostatočná dôvera.

Oba tieto problémy sa dajú vyriešiť priamou komunikáciou s hospodárskym subjektom. Rovnako ako v prípade obchodných prezentácií, priamou komunikáciou možno presvedčiť inak skeptický podnik, aby obchodoval s verejnými obstarávateľmi. Táto komunikácia by mohla mať podobu napr. e-mailu alebo telefonátu vopred identifikovaným podnikom. Mohlo by k nej dôjsť taktiež prostredníctvom vytvárania sietí a rozdávania informácií na veľtrhoch.

Komunikácia môže byť minimalistická a nenáročná (napr. poslanie webového odkazu na oznámenie o verejnom obstarávaní niektorým spoločnostiam alebo priemyselným združeniam) alebo prepracovanejšia (napr. prezentácia podkladov k obstarávaniu na veľtrhu, webinár alebo kampaň v sociálnych médiách).

V krajinách s nízkou úrovňou dôvery vo verejné obstarávanie zohrávajú takéto kontakty dôležitú úlohu, keďže tak postup obstarávania nadobúda „ľudskú tvár“ a zvyšuje tak dôveru spoločností, že zákazka bude zadaná na základe spravodlivej hospodárskej súťaže. Na zabezpečenie otvorenej a efektívnej hospodárskej súťaže sa nesmie žiadnemu potenciálnemu dodávateľovi udeliť výlučný alebo prednostný prístup k dokumentom alebo informáciám. Verejní obstarávatelia musia dostatočne zdokumentovať akúkoľvek ústnu komunikáciu, ktorú vedú s podnikom.[1]

Ako vyzerá príklad otvoreného inovačného procesu ?

Inteligentná sieť pre „Mesto svetla“

Prečo sa zvažovalo inovačné riešenie?

Mesto Eindhoven v Holandsku chcelo zlepšiť kvalitu života v meste a posilniť svoju povesť ako „Mesta svetla“.

Čo sa urobilo inak?

Namiesto akvizície konkrétneho výrobku alebo riešenia mesto obstaralo otvorený inovačný proces. Tento nový prístup bol založený na pláne uvádzajúcom ambície mesta do roku 2030. Hybnou silou bola priebežná spolupráca medzi poskytovateľom služby, občanmi, výskumnými inštitúciami a mestom.

Podstatou bolo, že používatelia sa zapojili do „živého laboratória“, aby mohli podchytiť zmeny, ktoré obstarávateľ nemohol na začiatku očakávať, a reagovať na ne. Proces obstarávania pozostával z trhovej konzultácie, súťažného dialógu (v troch po sebe nasledujúcich kolách s tromi vopred vybranými konzorciami), fázy verejnej súťaže a fázy pred udelením zákazky na potvrdenie víťaznej ponuky. Jednou z podmienok účasti bola „inovačná sila“ vrátane názorov, stratégie a skúsenosti s realizáciou otvorených inovácií. Proces výberu sa opieral o metodiku „najlepšej hodnoty“.

Aký bol výsledok?

Zvolený dodávateľ vyvinul prepojený, inteligentne navrhnutý „otvorený“ systém osvetľovacích sústav vo verejnom priestore. Používa sa (alebo môže sa používať) na poskytovanie viacerých služieb zo strany rôznych iných inovačných dodávateľov vrátane startupov a inovačných MSP v záujme neustálej inovácie.


[1] Bližšie pozri OZNÁMENIE KOMISIE Usmernenie k inovačnému obstarávaniu V Bruseli 18. 6. 2021 C(2021) 4320 final