Rozhovory s odborníkmi : Ing. Marek Hudec
Jedným z cieľov národného projektu Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku, je napĺňanie tzv. vyšších spoločenských cieľov v oblastiach ochrany životného prostredia (zeleného verejného obstarávania), sociálnej politiky štátu (sociálne aspekty vo verejnom obstarávaní) a podpory vedy a výskumu (verejné obstarávanie inovatívnych riešení). Chceme tiež motivovať verejných obstarávateľov a obstarávateľov k zodpovednejšiemu prístupu k verejnému obstarávaniu a uvedomujeme si, že vzájomná pomoc, odovzdávanie vedomostí a skúseností z praxe je vynikajúcim prostriedkom. Úrad pre verejné obstarávanie a Ministerstvo dopravy a výstavby SR sa spoločne podieľali na príprave nového zákona č. 214/2021 Z. z. o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy.
Prinášame Vám rozhovor s odborníkom v oblasti cestnej dopravy, Ing. Marekom Hudecom z Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Meno: Ing. Marek Hudec
Pracovná pozícia: hlavný štátny radca
Názov zamestnávateľa: Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Približný počet rokov skúsenosti v oblasti cestnej dopravy: 21
Vizitka: Ing. Marek Hudec pracuje na Ministerstve dopravy a výstavby SR na Odbore cestnej dopravy sa venuje hlavne legislatíve v cestnej doprave. Spolupracoval s Úradom pre verejné obstarávanie SR na transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES, ktorá bola do právneho systému Slovenskej republiky transponovaná zákonom č. 158/2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a spolupracoval aj na transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady 2019/1161, ktorá bola transponovaná zákonom č. 214/2021 Z. z. o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy.
- V rámci národného projektu „Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku“ sa zameriavame okrem iného aj na podporu rozvoja zeleného verejného obstarávania. Čo pre Vás znamená ochrana životného prostredia?
Ochrana životného prostredia pre mňa znamená správať sa zodpovedne a myslieť na budúce generácie. Emisie znečisťujúcich látok majú výrazný negatívny dopad na zdravie človeka, a preto je potrebné robiť kroky na ich elimináciu. Myšlienka zeleného obstarávania je správna. Ak sa vynakladajú verejné finančné prostriedky na nákup tovarov a služieb, je opodstatnené očakávať, že sa budú brať na zreteľ environmentálne dopady.
- Naše inštitúcie sa podieľali na transpozícii smernice EP a Rady č. 2019/1161, ktorou sa mení smernica 2009/33/ES o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy do slovenského právneho poriadku. Ako vnímate snahy EÚ o postupnú dekarbonizáciu odvetvia dopravy pomocou agregácie nákupu ekologických nákupov?
Z hľadiska merateľného cieľa a posunu k dekarbonizácii tento krok schvaľujem. Podieľal som sa aj na tvorbe pôvodného zákona č. 158/2011 Z. z., ktorým sme transponovali smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES. Pôvodný prístup vyplýval z princípu, že verejný obstarávateľ bol povinný zohľadniť pri nákupe vozidiel prevádzkové náklady na spotrebu paliva a na emisie vozidla počas jeho životnosti. Na základe výsledných hodnôt bolo potrebné vybrať vozidlo, u ktorého budú finančné náklady nižšie. Tento prístup aj z hľadiska náročnosti výpočtu resp. vyhľadávania v databázach sa neosvedčil. Preto osobne prístup pomocou agregácie nákupu ekologických vozidiel považujem za účinnejší nástroj posunu k ekologickejším vozidlám. Samozrejme má to rôzne úskalia, avšak každá krajina má stanovený minimálny percentuálny podiel ekologických vozidiel v rámci verejných obstarávaní, ktorý musí splniť a je úlohou štátu zabezpečiť spôsob plnenia.
- Ako je podľa Vás pripravený slovenský/európsky trh na nové výzvy, ktoré so sebou prináša smernica EP a Rady č. 2019/1161, resp. zákon o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy?
Automobilový priemysel je pod stálym tlakom produkovať vozidlá, ktoré spĺňajú príslušné emisné kritériá. Z hľadiska blízkej budúcnosti podľa môjho názoru bude čoraz viac vozidiel s alternatívnymi palivami uvádzaných na trh, a to najmä vzhľadom na ekologické záväzky, ktoré sú predpokladané v automobilovom priemysle. Tak, ako sú stanovené prahové hodnoty emisií ekologických vozidiel podľa zákona č. 214/2021 Z. z., stanovený podiel ekologických vozidiel v kategórii M1 a N1 v súčasnosti podľa môjho názoru splnia iba elektrické vozidlá. Spomedzi hybridov a plug-in hybridov ten podiel splnia len niektoré typy a pravdepodobne ich nesplnia vozidlá na niektoré alternatívne palivá, ako je LPG resp. CNG. Čo sa týka nákladných vozidiel a autobusov, tam sa do podielu ekologických vozidiel budú započítavať vozidlá s alternatívnymi palivami a napríklad aj vozidlá po prestavbe na alternatívne palivo. V rámci negociácií smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2019/1161 bolo pre nás dôležité, aby sa do podielu ekologických vozidiel započítavali aj trolejbusy.
- Ako sme na tom na Slovensku/v Európe s rozvojom podpornej infraštruktúry (nabíjacie stanice/možnosti vodíkového čerpania) a čo sa pripravuje v blízkej budúcnosti v tejto oblasti?
Rozvoj podpornej infraštruktúry alternatívnych palív si vyžaduje aj vybudovanie dostatočnej nabíjacej a plniacej infraštruktúry pre spotrebiteľov. Ministerstvo dopravy a výstavby SR zapracovalo oblasť podpory alternatívnych palív a rozvoja príslušnej infraštruktúry do Strategického plánu rozvoja dopravy SR do roku 2030 v rámci Strategického globálneho cieľa 5 – Zníženie negatívnych environmentálnych a negatívnych socioekonomických dopadov dopravy. Podľa mojich informácií budovanie nabíjacích staníc bolo podporované z Nástroja na prepojenie Európy. V rámci Plánu obnovy, investície 4 by mala byť realizovaná aj podpora budovania infraštruktúry pre alternatívne pohony. Mal by sa vytvoriť finančný mechanizmus schém pomoci pre budovanie nabíjacích bodov pre elektromobily a vodíkových plniacich staníc. Predpoklad je podpora rýchlejšieho rozvoja osobnej a nákladnej dopravy na alternatívny pohon, ktorý povedie k modernizácii vozového parku s cieľom zníženia celkových emisií v cestnej doprave.
- V rámci plánu obnovy je alokovaných 801 mil. € na udržateľnú dopravu. Môžu byť tieto finančné prostriedky vyčlenené aj na nákup ekologických vozidiel kategórií M a N? Ak áno, kedy plánujete zverejňovať prvé výzvy a pre koho budú určené?
Alokované prostriedky v rámci plánu obnovy na udržateľnú dopravu sa budú týkať investícií napríklad výstavby nových alebo modernizáciu existujúcich električkových a trolejbusových tratí, podpory budovania cyklistickej infraštruktúry a nabíjacej infraštruktúry. V rámci podpory verejnej osobnej dopravy budú investície použité na budovanie integrovaných dopravných systémov tak, aby sa dalo cestovať na jeden cestovný lístok v rámci SR, avšak využitie aj na nákup autobusov a trolejbusov sa nepredpokladá.
- Čo by mohlo pomôcť do budúcna zatraktívniť a podporiť nákup ekologických vozidiel? Počíta sa s podporou tohto segmentu dopravy (vozidlá kategórie M – N) aj z finančných prostriedkov z EŠIF v rámci prípravy nového programového obdobia 2021 – 2027?
V mestách a mestských oblastiach, v ktorých tvorí nosnú sieť verejnej osobnej dopravy autobusová doprava, bude financovaná aj obnova vozidlového parku autobusov nízkopodlažnými vozidlami s alternatívnym pohonom spolu s budovaním zodpovedajúcej nabíjacej a plniacej infraštruktúry aj v rámci EŠIF, avšak v súčasnosti tento operačný program nie je spracovaný. V súčasnosti ešte stále je možné využiť výzvu týkajúcu sa zlepšenia kvality vozidlového parku autobusovej dopravy v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), kde je možné podávať žiadosti do 7. 2. 2022.
Veľmi pekne ďakujeme za Váš čas na rozhovor :)